بینش مطهر

بینش مطهر
آخرین نظرات

روز سه شنبه، 16 مهر 1392 در یکی از جلسات درس دکتر هاشمی گلپایگانی در دانشگاه تهران با موضوع " خدا در زندگی انسان"، بحث مذاکره با آمریکا در قالب سوالی توسط یکی از حاضرین جلسه مطرح گردید. ایشان در پاسخ، مواردی را به قرار زیر ایراد نمودند:
"یک سؤال جدی مطرح است و آن اینکه چرا تاکنون با آمریکا مذاکره نمی کردیم و الان چه شده است که داریم پای میز مذاکره می رویم؟
 هدف آمریکا و غرب این است که به همه کشورهایی که می خواهند جلو آمریکا بایستند، بگوید: ببینید کشوری که انقلاب کرد، قدرت داشت، شعارهای بزرگی داد و برای شعارهایش مدت ها مقاومت کرد، بالاخره چگونه به زانو در آمد و پای میز مذاکره نشست؟! ای مردم لبنان، سوریه، فلسطین وملت های جهان اسلام و غیر اسلام! شماهم نمی توانید راهی غیر از این داشته باشید.
 ولی انقلاب اسلامی می گوید: ما بر اساس یک فکر، یک منطق و سیره همیشه دشمن ظالم هستیم و با آن مبارزه می کنیم و طرفدار مظلوم هستیم و از آن حمایت می کنیم. آیا امروز همانگونه که دشمن می گوید ما به خاطر اینکه تحریم شده ایم و قیمت ارز و سکه بالا رفته است، گوشت و مرغ گران شده است؛ رفته ایم به سراغ مذاکره؟ پس در این  سی و چند سال چرا پای میز مذاکره ننشتیم؟ آیا پیش از این گرانی و تحریم نبود؟ جنگ نبود؟ شهید نمی دادیم؟ آیا پشت این عملکرد مبنایی، فکری نبوده و فقط صرفا یک لجبازی و اشتباه بوده است که ما این همه هزینه و شهید داده ایم؟
اینطور که نبوده است. بر اساس تفکر اسلامی، ما همیشه دشمن ظالم و یاور مظلومیم؛ فکر ما تفکر "هیهات من الذله" است. زیر بار ظلم نمی رویم. ممکن است حتی امیرالمؤمنین برای شناساندن چهره نفاق و اتمام حجت با معاویه  مکاتبه نماید، اما اگر امام حسین(ع) بخواهد؛ کربلا درست می کنیم. اگر برای این مذاکره می کنیم که جهانیان بدانند تربیت و تفکر ما این است؛ عیبی ندارد ولی مذاکره برای قیمت گوشت و تخم مرغ؛ خیر!
اگر موضوع، خود دانی باشد که انسان احساس ذلت و زبونی می کند، ارزشی ندارد. البته برخی مانند خوارج و منافقین می گویند مذاکره می کنیم اگر نتیجه نداد، می گوییم رهبر تایید کرد و اگرتحریم کم شد، می گوییم نتیجه کار ما بود. نرمش قهرمانانه یعنی همانگونه که امام رضا(ع) حاضر شدند ولیعهدی را بپذیرند که بهتر ظلم را پایین بکشند. می شود نرمش و تغییر در تاکتیک و دیپلماسی  به وجود بیاید، به شرطی که این نرمش، ظلم را فروبریزد. تاکتیک عوض می شود نه اینکه از ابزار نامتناسب استفاده شود؛ نه اینکه  چشم ببندیم وهدف فراموش شود.
تحریم شدیم؛ در انتخابات قول داده شد، 100 روزه مشکلات حل بشود. حالا نصف آن مهلت، تمام شده است و هیچ تغییری دیده نمی شود. آیا بهترین راه این است که مذاکره کنیم تا آمریکا تحریم را بردارد، قیمت دلار کاهش یابد، جنس در بازار فراون شود و عملکرد دولت به خاطر ارفاق دشمن تحسین شود؟ ما سی و چند سال در برابر همه دنیا ایستاده ایم و جنگ کرده ایم و نشان دادیم به دنیا که ببینید چگونه می توان ایستاد. آیا می توان این دستاوردها را به خاطر نگرانی از کمبود های معیشتی و فشار از دست داد؟ برای کسی که نظام توحیدی را در خود ایجاد کرده است، آمریکا ابهتی ندارد.

 

نظرات (۱)

خدا قوت
اگر مقدور هست فایل صوتی جلسه را به جهت دانلود بذارید تا استفاده کنیم... کتاب تازه چاپ هست و خیلی با نحوه ارائه بحث آشنا نیستیم
پاسخ:
باسلام
صوت تدریس کلیه کلاسهای دکتر هاشمی گلپایگانی، در بخش پیوندهای صفحه اول موجود می باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی